July 13, 2011

አባ ሰረቀ ፍ/ቤት ቀረቡ


  • ፍ/ቤቱ አባ ሰረቀ የብር 4000 ዋስትና አስይዘው ሰኞ ሐምሌ 11 ቀን እንዲቀርቡ ትእዛዝ ሰጥቷል::
  • ኢ.ቢኤስ ቴሌቪዥን የአዲስ አበባ ቢሮ እነበጋሻው ደሳለኝ ለስድስት ተከታታይ ሳምንታት ባስተላለፉት ፕሮግራማቸው ማኅበረ ቅዱሳንን በስም ጠርተው የተናገሩት ውንጀላ እንዳይደገም ማሳሰቢያ ሰጠ፤ ትዝታው ሳሙኤል “የተሐድሶ ምንጩና መፍለቂያው ማኅበረ ቅዱሳን ነው” ሲል የተናገረው ስላቅ ከሕግ ዐይን አኳያ እየተጤነ ነው::
(ደጀ ሰላም፤ ጁላይ 12/2011; TO READ IN PDF)፦ በቅርቡ የሀገር ውስጥና የውጭ ብዙኀን መገናኛዎችን በጽ/ቤታቸው ጠርተው ባዘጋጁት ጋዜጣዊ ጉባኤ በማኅበረ ቅዱሳን ላይ በሰጡት መግለጫ የስም ማጥፋት ወንጀል ክስ የተመሠረተባቸው በመ/ፓ/ጠ/ቤ/ክ የሰንበት ት/ቤቶች ማደራጃ መምሪያ ዋና ሓላፊ አባ ሰረቀ ብርሃን ወልደ ሳሙኤል ሐምሌ 4 ቀን 2003 ዓ.ም ረፋድ ላይ በፌዴራሉ የመጀመሪያ ደረጃ ፍ/ቤት አራዳ ምድብ ችሎት ቀረቡ፡፡

በጋዜጣዊ መግለጫቸው ስለ ማኅበሩ የተናገሩት ነገር “ሊያስከስሰኝ አይችልም” በማለት በጠበቃቸው አማካይነት ያስረዱት ዋና ሓላፊው በሦስት ቅጂ ያዘጋጇቸውንና ከ50 - 60 ገጽ የሚሆኑ ዶሴዎችን ለችሎቱ አቅርበዋል፡፡ የዶሴው አንድ ቅጂ በችሎቱ የተሰጣቸው ዐቃቤ ሕጓም “ሰነዱ አሁን የደረሰን በመሆኑ አስተያየት ለመስጠት ተለዋጭ ቀጠሮ ይሰጠን” ሲሉ ችሎቱን ጠይቀዋል፡፡ በዚህም መሠረት ችሎቱ ዋና ሐላፊው አባ ሰረቀ ያቀረቡትን ሰነድ ተመልክቶ ውሳኔ ለመስጠትና በከሳሽ በኩል የቀረቡ አራት ምስክሮችን ቃል ለመስማት ለቀጣይ ሳምንት ሰኞ፣ ሐምሌ 11 ቀን 2003 ዓ.ም ቀጠሮ በመስጠት ተነሥቷል፡፡

አባ ሰረቀ ግንቦት 23 ቀን 2003 ዓ.ም በቢሯቸው በሰጡት ጋዜጣዊ መግለጫ፣ “ማኅበረ ቅዱሳን በቤተ ክርስቲያኒቷ ስም የከፈታቸው ልዩ ልዩ የንግድ ተቋማትና የገቢ ማስገኛ ማእከላት ለ19 ዓመታት ግብርና ቀረጥ ያልተከፈለባቸው ከፍተኛ የቢዝነስ ሥራ ይሠራል፤ በቤተ ክርስቲያናችን ኦዲት የማይደረገው ብቸኛው ተቋም ማኅበረ ቅዱሳን ብቻ ነው፤ ከቀኖና ቤተ ክርስቲያን ውጭ በሆነ መንገድ በራሱ ፈቃድ በሚያደርጋቸው ገለጻዎች ሲኖዶሳዊ አካሄድን ንዷል/የስም ማጥፋት ውንጀላ ይፈጽማል/ ያሻውን ያወግዛል፤ የማኅበሩ አባላት ለማኅበሩ እንጂ በሰበካ ጉባኤና በሰንበት ት/ቤት አባላት ሆነው ለቤተ ክርስቲያን የሚገባውን አስተዋፅኦ ስለማያደርጉ በቤተ ክርስቲያን ላይ አስተዳደራዊ፣ ማኅበራዊ፣ ኢኮኖሚያዊና ሃይማኖታዊ ተጽዕኖ እያደረሰ ነው፤” ብለው መናገራቸው ይታወሳል፡፡

የማኅበሩ ዋና ጸሐፊ የአባ ሰረቀን መግለጫ አስመልክቶ ከአሜሪካ ድምፅ ሬዲዮና ከአገር ውስጥ ብዙኀን መገናኛ በወቅቱ ለቀረበላቸው ጥያቄ በሰጡት ምላሽ፣ የግንቦቱ ርክበ ካህናት ቅዱስ ሲኖዶስ ምልአተ ጉባኤ በማኅበሩና በመምሪያው መካከል ስላለው ችግር አጣሪ ኮሚቴ ባቋቋመበት ሁኔታ መግለጫው መሰጠቱ ሕገ ወጥ እንደሆነ ማስረዳታቸው ይታወሳል፡፡ ማኅበሩ በተመሰከረላቸው የውጭና የውስጥ ኦዲተሮች ሒሳቡን እንደሚያስመረምርና በየስድስት ወሩና በየዓመቱ ለመምሪያው ሪፖርት እንደሚያቀርብ፣ በስፋት እየተካሄደ በሚገኘው የተሐድሶ ኑፋቄን የመከላከል ጥረትም የችግሩን ምንነትና አደጋ ከማስገንዘብ ውጭ በስም ጠርቶ የወነጀለው ግለሰብ አለመኖሩን፣ ይሁንና ጉዳዩን ለረጅም ጊዜ የተከታተለውና በማስረጃ ያረጋገጠው መሆኑን፣ የማኅበሩ አባላትም በሰንበት ት/ቤትና በሰበካ ጉባኤ አባል በመሆን በሞያቸውና በገንዘባቸው ቤተ ክርስቲያንን እያገለገሉ መሆኑን በማስረዳት ምላሽ መስጠታቸው ይታወሳል፡፡ የማደራጃ መምሪያው ሊቀ ጳጳስ ብፁዕ አቡነ ቀሌምንጦስም አባ ሰረቀ ለሚዲያ ስለ ሰጡት መግለጫ ተጠይቀው፣ የውስጥ ጉዳይ በውስጥ አሠራር ማለቅ እንዳለበት፣ ጉዳዩ በቅዱስ ሲኖዶስ በአጀንዳ ተይዞ ሳለ መግለጫ እንዲሰጥ ሳይወሰንና መግለጫም የሚሰጠው አካል ሳይለይ ጋዜጣዊ መግለጫ መስጠቱ አግባብነት እንደሌለው ገልጸው ነበር፡፡

በተያያዘ ዜና “ታኦሎጎስ” በተሰኘውና ከኢ.ቢ.ኤስ የሳተላይት ቴሌቪዥን በገዙት የአየር ሰዓት ከአንድ ሳምንት በፊት ባስተላለፉት ፕሮግራማቸው “የሐዋሳውን ቪ.ሲ.ዲ ያዘጋጀው ማኅበረ ቅዱሳን ነው - ሄደህ፣ ሄደህ የማኅበረ ቅዱሳን አባላት ላይ ነው፤ እነሱ ናቸው በይዞታው፤ ምን ዐይነት ሐሳብ ውስጥ እንደገቡ አላውቅም፤…” ሲል በጋሻው ደሳለኝ በተናገረው ክስ መነሻነት ማኅበረ ቅዱሳን ለቴሌቪዥኑ የአዲስ አበባ ቢሮ የቃልና የጽሑፍ አቤቱታ ማቅረቡ ታውቋል፤ የቢሮው ሓላፊም “በጣቢያው የአየር ሰዓት የሚሸጥላቸው የሃይማኖት ተቋማት ስለ ራሳቸው እምነት ከማስረዳት በቀር የሌላውን አካል አቋም እየጠቀሱ እንዲነቅፉ እንደማይፈቅድ” አቤቱታቸውን ላቀረቡት የማኅበሩ ተወካዮች አስረድተዋል፤ ይኸው ፖሊሲው የተጣሰበት የፕሮግራም ስርጭት በወቅቱ ሪፖርት ከተደረገላቸውም በደንቡ መሠረት ርምጃ እንደሚወስዱ ገልጸዋል፡፡

ስለተባለው የፖሊሲ ጥሰት የስድስት ሳምንት የእነ በጋሻው ፕሮግራም ይዘት ዝርዝር ማብራሪያ የተሰጣቸው የቅርንጫፍ ቢሮው ሓላፊ፣ ከብሮድካስት ጋዜጣዊ ሞያና ከኢትዮጵያ ሕግ አንጻር ማኅበሩ ስሙ ተጠቅሶ ስለ ተሰራጨበት ጉዳይ በሚዛናዊ ዘገባ አሠራር አግባብ አቋሙን የመጠየቅና በተመጣጣኝ የአየር ሰዓት ማስተባበያ የመስጠት መብት እንዳለው ተነግሯቸዋል - ለአብነትም የአባ ሰረቀ ሕገ ወጥ ጋዜጣዊ መግለጫ የማኅበሩ አስተያየት ባልተጠየቀበት ሁኔታ እንዳለ መተላለፉ በማሳያነት ተጠቅሷል፡፡ ማኅበሩ ለስድስት ሳምንታት ስሙ እየተጠቀሰ ሲወነጀል ዝምታን መምረጡ ድክመት መሆኑንና ቢሮውም አፋጣኝ የማስቆም ርምጃ እንዳይወስድ እንዳደረገው ሓላፊው የተቹ ሲሆን በቀጣይ የተባሉትን የስድስት ሳምንታት ፕሮግራሞች ይዘት በጥንቃቄ አይተው የተባለው የፖሊሲ ጥሰት ተፈጽሞ ከሆነ በኢ.ቢ.ኤስ ሳተላይት ቴሌቪዥን ስም ለማኅበሩ የይቅርታ ደብዳቤ እንደሚጽፉ አስታውቀዋል፡፡ ሓላፊው ለተወካዮች በገቡት ቃል መሠረት ለሁለት የፕሮግራሙ ባለቤቶች ማስጠንቀቂያ ሰጥተዋል ብለዋል፡፡

በሌላ በኩል ትዝታው ሳሙኤል ባለፈው ሳምንት መጨረሻ ለኅትመት በዋለውና በገንዘብ እንደሚደጉሙት በሚነገረውና ማራኪ ለተሰኘው የሃገር ውስጥ መጽሔት በሰጠው ቃለ ምልልስ፣ “የተሐድሶ ምንጩና መፍለቂያው ማኅበረ ቅዱሳን ነው” በሚል የተናገረው ቃል በማኅበሩ የሕግ ባለሞያዎች እየተጤነ መሆኑ ተጠቁሟል፡፡ “በቃሊቲ ገብርኤል፣ በቅድስት ልደታ ሜክሲኮ፣ በቅዱስ ዑራኤል እንዲሁም ክፍለ ሃገር በድሬዳዋ፣ ሐዋሳ፣ ናዝሬት፣ዲላ ሐረር፣ ወዘተ…” የተቀናጀና ጠንካራ መከላከል እየገጠማቸው እንዳለ ያመነው ትዝታው ዘወትር ሲናገር እንደሚደመጠው ከባድ የአስተሳሰብ ችግር እንዳለበት የሚያመለክቱ ገለጻዎችን በቃለ ምልልሱ ተናግሯል - “ለብዙ ዘመናት የተሐድሶ እንቅስቃሴ አለ እያለ በጎላ መልኩ የሚያስተጋባው ማኅበረ ቅዱሳን ነው፡፡ በዚህ አጋጣሚ ተሐድሶ የሚለው ቃል ራሱ ፌመስ ሆኗል፡፡ ምናልባት ቃሉ እንደሚገባኝ ሕዳሴ ከሚለው ቃል ጋራ አንድ ዐይነት ትርጉም ይኖረዋል፡፡ ስለዚህ ለእኔ ተሐድሶም ሆነ ከቤተ ክርስቲያኗ ተከፍለው የወጡ ተቋማት አንድ ናቸው፡፡”

በተቺዎች አስተያየት ትዝታው በዚህ ገለጻው ብዙ ነገሮች ገና እንዳልገቡት አሳብቋል፤ አልያም ሆ ብሎ ለማምታት ሞክሯል፡፡ በመጀመሪያ ስለ አንድ አደጋ ደጋግሞ ማሳሰብ፣ ማስጠንቀቅ የአደጋውን መንሥኤነት ያመለክታል ከተባለ ስለ ወንጀል ባሕርያትና ክሥተት ኅብረተሰቡን ሠርክ የሚያስጠንቅቀው ፖሊስ፣ ስለ ሰብአዊ መብት ጥሰት እና ስለ ሽብርተኝነት ስጋት የሚያወሩ ተቋማት እና መንግሥታት ምን ሊባሉ ኖሯል? ይህም ሆኖ ትዝታው ማኅበሩ ስለ ‹ተሐድሶ› በደንብ እንደሚያውቅ መናገሩ ማኅበሩ በተለያየ ጊዜ ከሚሰጣቸው መግለጫዎች አኳያ ሐቅ ነው፡፡ ይሁንና “በሊቀ መንበርነት ማኅበሩን ሲመሩ የነበሩና ‹ተሐድሶ› በሚል ፈሊጥ ማኅበሩን ጥለው ወጥተው በይፋ አቋማቸውን የገለጹትን ግለሰቦች” ገልጦ ቢናገር ለሁሉም መልካም ይሆን ነበር፡፡

ማለፊያ! ተሐድሶና ሕዳሴስ ምንና ምን ናቸው? ከወቅቱ መንፈስ አኳያ ትዝታው ሕዳሴንና ተሐድሶን በትርጉም አንድ በማስመሰል ሊጫወት ያሰበውን “የማዕድቤት ፖሊቲካ” ወጊድ እንበለውና ‹ተሐድሶ› እና ሕዳሴን በትርጉም አንድና ያው ያደረጋቸው እንደምን እንደሆነ ትንሽ ቢያብራራ የግንዛቤው ውስንነት የት ጋራ እንደሆነ ለመለየት በተቻለ ነበር፡፡ ሁለቱ ቃላት በቋንቋዊ መሠረታቸው (linguistically) ከመታደስ፣ ከመለወጥ፣ ዐዲስ ከመሆን፣ ከማጥናት፣ ከማበርታት አንጻር ተመሳሳይና አዎንታዊ ትርጉም ቢኖራቸውም በዓለም የአስተሳሰብ ታሪክ አስተምህሮ ግን ‹ሕዳሴ› (Renaissance) ለ‹ተሐድሶ› (Reformation) መቅድም የሆነ፣ በዋናነት ከግሪኮችና ሮማውያን የሥነ ጽሑፍ፣ ሥነ ጥበብ፣ ሥነ መንግሥት፣ ፍልስፍና እና ታሪክ ሥልጣኔ ዳግም መወለድ (Rebirth of the old Roman and Greek Civilization) ከሳይንሳዊ ምርምሮች መስፋፋት ጋራ የተቆራኘ፣ በሀገርም ደረጃ ውጥኑ በተበታተኑት የኢጣልያ ግዛቶች ውስጥ ነበር፡፡ ወቅቱም ከመካከለኛው (የጨለማው) ክፍለ ዘመን በኋላ ከ1300 - 1600 ዓ.ም የቆየ ነው፡፡

ማርቲን ሉተር ፕሮቴስታንታዊ ተሐድሶ (protestant reformation) የ“ጥበብ ዳግም ልደት” /ሕዳሴ/ ዘመንን ተከትሎ በሰሜናዊ አውሮፓ የተከሠተ ሲሆን ዋና ትኩረቱም በሮም ካቶሊክ እምነትና አስተዳደር ውስጥ የነበረው ቀውስ ነው፤ ቦታውም ጀርመንና ኔዘርላንድስ ነው፡፡ በርግጥ ሃይማኖትን መነሻው ያደረገውን ተምህሮነት (Scholasticism) በመቃወም ግለኝነትን (Individualism) የትክክለኝነት መሠረት የተደረገበት “የጥበብ ዳግም ልደት /ሕዳሴ/” ዘመን ለሉተር ፕሮቴስታንታዊ ተሐድሶ ሁኔታዎችን በማመቻቸቱ አንዳንዶች የሉተርን ፕሮቴስታንታዊ ተሐድሶ “የሰሜን/ሰሜናዊ ሕዳሴ” (The Northern Renaissance/ በማለት ይጠሩታል፡፡ ነገር ግን ለሳይንስ አብዮትና ለዘመነ አብርሆ ዋዜማ የሆነው “ጥበባዊው ሕዳሴ” ከእምነትና ሃይማኖት ውጭ በርካታ የጥበብ ደብሮችን የሚከብ እንደ ሆነ ግልጽ ነው፡፡ በመሆኑም በማጠቃለል ሲታይ “ተሐድሶ” መናፍቅነትና ክሕደት መሆኑ ግልጽ ቢሆንም በአሁኑ ወቅት ብዙዎች “Renaissance” ለሚለው አጠራር የሚግባቡበት “ሕዳሴ” የሚለው ፍች ከተሐድሶ ጋራ በተለይ በታሪካዊ ትርጉሙና መንፈሱ አንድ ነው ሊባል አይችልም፡፡ በጉዳዩ ላይ ደጀ ሰላማውያን ሊወያዩበት ይችላሉ፡፡  

30 comments:

Zeraf said...

The core faith of the church is the purest on earth (I mean the faith as expressed in the Andemita bible, the Haimanote Abew, Tselote Haimanot, etc...). However, some defteras have iniltrated some rubbish stuff in the church over the years. This rubbish stuff has overshadowed the core faith that was once given to the church by Christ Jesus.

Reformation to change or destroy the foundation cannot be justified. However, reformation to clean up the rubbish and restore the original may be justified. Therefore, I personally condemn any reformation the pente way; but reformation to clean up and restore the original orthodox teaching is essential for the survival of the church. Otherwise, as people continue to read the bible, they may abandon the church because of the inconsistencies of the deftera teachings and the bible. It is clear our people are more conversant with the EOTC exclusive stories than the bible.

May the God of our fathers help us through the intercession of our mother, St. Mary. Amen,

Anonymous said...

ተሃድሶ የተባለውን ፀር እውነተኛው አምላክ ጌታ መድኃኒዓለም እና እናቱ ድንግል ማርያም ከእኛ ያርቁልን!! አሜን!

Anonymous said...

Are we going back in life?

Dejeselam:
My advise for you:
1. Do not give recognition to everyone who is nothing to the subject (Here, the church is our subject) Why you mention Tizitaw who has no elementary knowledge about the church.
2. When you think neccessary you do it wisely with no attention to the all blowing wind.

The other lesson we Ethiopians had :
1. It is a good symbol to show us how these people are putting themselves above the Chruch Head. They are doing all means to make themselves popular while in christianity this is not the way of life.
2. How the so called spritual fathers are reluctant to make the tension down

Zenith said...

Ayiii Aba sereke.
Haimanot bilew keyazut minew hulu bikeribiwot?

Samuel tizitaw and semon mezimuru des yilegn neber, ahun gin sirawin say asimesay. business meseret yaderege sew new leka.

ene yemigerimegn, yene chat mekam, sigara maches zemawi mehon lishal ekko new kenante betekiiristianin kemiyamisut.

endaw yemiyamis neger yamisachihuna wedet enihidilachu?

ere abatoch asitagisulin?

Anonymous said...

Mezebabecha aderegachihugn yilal Ye Egziabher KAl. Aba Sereke Media, Fird Bet Eyehedu Sintun Enasenakil?

Lehulachinim Lib Yisiten.

Anonymous said...

ቤተ ክርስትያን ያለባትን ችግር የማታስወግድ ቢሆንማ እነ አጅሬም ባልደነገጡ ነበር። ቤተ ክርስትያን መታደስ ሳይሆን የሚያስፈልጋት ያሉባትን ተባዮች ማራገፍ ነው እንጂ ሁሌም አዲስ ናት። ተባዮቹም የሚራገፉበት ጊዜ መዽረሱን አውቀው ነው መሰለኝ ምጥ ያዛቸው። ከእግዚአብሔርጋ ባይዋጉ ግን ይሻላቸው ነበር። ብቻ ዋናው ነገር፡-
1/በማህበሩ የሚዘላብዱትን ሰዎች ማንነታቸውን መግለጥ ያስፈልጋል እላለሁ።
2/መረጃ የሚተላለፍበት ሚዲያም መስፋት መብዛት አለበት።
3/አሁን በተዛባ መረጃ ምክንያት ስጋት ያላቸው አካላት ለመምታት እየተዘጋጁ ይመስላል እና ለዚሁም ማሰብ ያስፈልጋለ።
አምላከ ቤተክርስትያን ርህራሄውን ያብዛልን።

Anonymous said...

amelaka kedusan yeredan amen....

Anonymous said...

I don't think the person in question is realy MENEKUSIE? because he doesn't act like one. He is a confused poor worldly man in MENEKUSIE appearance. I remember what happened years ago in one of our churches in DC. There was METSEHAF KIDUS TINAT which was mostly discussion type. We were given the chance to ask questions. I asked about Trinity because it was not clear to me. There were so many ABATOCH including this man. He get up to answer that question ......... What was amazing to me was he adviced me to refer the Inglish Bible which according to him is modern instead of the amharic one which he believes is old and a kind of wrong. How could he expect me to believe that? I already knew refering back to the original is the best way. YALTEBEREZE, YALTEKELSE.

That was an eye opening time for me to see who this person realy is. He is a confused moron trying to manipulate things to help him get his ajenda done.

Hope for a fair judgement for him to get what he deserve!!!!

Anonymous said...

Zerafu ያልታደሉ የትንቢት መፈጸሚያዎችን ሰምተህ አትሸበር ገድላትን፣ ድርሳናትን፣ ተአምራትን የሚጠሉ ሰዎች የእመቤታችንን፣ የቅዱሳንን፣ የመላእክትን አማላጅነት ስለማያምኑ እንደሆነ ልብ በል ስለሚስጥረ ስጋዌም ያላቸው እምነት ጎዶሎ ነውና ይሄ ሁሉ ጫጫት ምንጪ ከሞት መንደር ስለሆን አትረበሽ። አንተ ብቻ ለራስህ ተዋህዶን ሁለመናዋን ውደድ የበለጠ ተማር ጸልይ። ልክ አንተ እንደፈለግከው አይነት ተሀድሶ ያስፈልጋል ባዮች ክብር ምስጋና ይግባውና ጌታችንን ስጋ ለብሶ ከትገለጸ ወዲህ ከአብ ያንሳል ባዮች ናቸውና ደብተራ ምናምን ሲሉ እውነት አይምሰልህ ለግርግር ነው/ለምድ መልበሳቸው ነውና ጠንቀቅ በል/ በዚህም አሉ በዚያ ማንም ሆነ ማ አላማቸው ዶግማችንን መቀየር ነው እምነታችንን መበረዝና የኛን ማስጠፋት ስለሆን ማንን እንድምትድግፍ አስትውል። ተዋህዶ ትለምልም።

Anonymous said...

@ Zeraf,
Which of the EOTC teachings are rubbish? Your expression seems as Richard Dawkins - the known contemporary Atheist, once expressed the whole Christianity as "rubbish". As far as I have discovered across Europe, NONE on earth has superlative experience of the Biblical Life than the Ethiopian fathers - and I feel,its lack of self-confidence to use a protestant eye-glass to comment on Tewahido Church.

Please don't confuse anyone at this very critical time, we need Tewahido to be intact until the end of the World. If you feel uncomfortable with the Tewahido way of Living Christ, you can go your way - God shall raise others with fruit of obedience.
"ብዙዎች ከምሥራቅና ከምዕራብ ይመጣሉ ከአብርሃምና ከይስሐቅ ከያዕቆብም ጋር በመንግሥተ ሰማያት ይቀመጣሉ፤ 12 የመንግሥት ልጆች ግን በውጭ ወደ አለው ጨለማ ይጣላሉ፤" Matthew 8:11

Anonymous said...

ይበል!
ይበል!
ይበል ብለና!!!
ተመስገን ጌታችን!!!
ካሁን በኋላ ዋናውን ነው መንቀል ያለብን!!!

The De..... said...

In my view, the use of the word 'tehadiso' to explain something wrong, negative, heresy, is basically miss-usage of the word. Under no circumstance the good word 'tehadiso' can be used to mean heresy/heretic. It always has a positive meaning. If one says 'tehadiso menafikan' it means 'menafikan' who abandoned heresy and become Christians, not who changed to 'minfikina.' What those 'menafikan' say is negative about our church-cut this, shorten that, this is long, that is unnecessary, do not praise or prostrate for Virgin Mary, the Angels and Saints… Etc. This is heresy, not 'metades'. We, Christians need 'metades'. There is not another context to use the word 'tehadiso' to mean 'nufake'. So it is wrong to use this word to describe something wrong. Things are reformed to be better, not to become worse. But these people are trying to change the good traditions, canon and dogma of the church that lead to eternal life to something earthly and ugly. Even though they started to use the word themselves, we should not use it for them since their desire and deeds are the opposite. Therefore, as our church always calls them 'menafikan', we just have to call them 'menafikan or wushoch or atsirare betekirstian. Moreover, in using the right word or description, the laity will not be confused and they (the heretics) will be exposed and outcast. What is happening now is not new; the forefathers of these 'menafikan' tried the same ‘nufake’ during the reign of 'Atse Zera Yakob'. Nonetheless, their attempt to change this ancient, historical and NATIONAL Church of EOTC resulted in bankruptcy. The same can happen now if we work in a concerted approach. Egizeabihare hulachininm lemetades yabikan! Amen!

A3a said...

I feel this is really bad news for our church. we had a long tradition of solving the internal problems by ourselves. but nowthe church is loosing her power to do so by itself.

@ Dejeselam, andande besehetetem bihon melkam yehone zena lemakereb betemokeru. you are always posting 'bad' news,,,, some one died, someone did some bad things on the church,,,and the like.

we have somany good things being accomplished in our church please try to present and advocate them also.

Moges A said...

txs the De..you have found the correct name for them.
Oh what a blog, started with news about Aba Sereke and ended up on Begashaw and Tizitaw.
Please these are just individuals, our church is much much more than the issues of these guys.It is a shame to blog much about them really.

LibisBicha said...

Whatever you say, Aba Sereke's qob/Kofya is one of the best. I don't know where he bought it :-)

Anonymous said...

@The De... ዋናው ሀሳብህ ጥሩ ነው ነገር ግን እየሆነ ያለውን /ሪያሊቲውን/ መመልከት ተገቢ ነው አንተ መታደስ እያልክ ለገለጽከው ሃሳብ መጽሀፍ ቅዱስም ቤተክርስቲያናችንም በጣም ተስማሚ ቃላት አላቸው ንስሀ የሚባል ተለማምደነው ካልደነዘዝን በስተቀር በእግዚአብሔር ቃል ሆነን በመመለስ ከሰማነው የንስሀ ሕይወት ዘወትር ከጌታ ጋር የምታኖረን የልብ ንጽህና ነች ስለዚህም የምንመኛትን የንጽህናና የቅድስና ህይወት ለማግኘት እንደ ቃሉ መኖር፣ ሀጢያትን መሸሽና በንስህ መኖር ይገባናል። ስለዚህ መታደስ ወይም ተሀድሶ የሚሉት ቃላት በጎ ቃላት ቢሆኑም በዚህ የትርምስ ጊዜ ስለቃላቱ መጨነቅ ጊዜ ማባከን ነው። ተሀድሶዎች ሰውን ለመበከል እየደከሙ ባሉበት ሰአት ተሀድሶ የኛ ነው መታደስ ያስፈልጋል ብሎ ለማለት መፈለግ አጉል የዋህነትና የነሱው ቀኝ እጅ መሆን ነው። ተሀድሶ የሚለው ቃል ከሉተር መነሳት ጀምሮ ለ 500 አመታት አካባቢ ያህል የታወቀ ሲሆን አገልግሎቱም የቤተክርስቲያንን ዶግማና ቀኖና መቀየር የሚፈልጉ ሰዎች ልዩ መጠሪያና መታወቂያ በመሆን ነው። ተሀድሶ የመናፍቃን እነሱው ለራሳቸው የሰጡት ስልታዊ ስም ነውና እነሱን ለመዋጋትም መጠቀም ያለብን ይሄንኑ እነሱው የሚያወናብዱበትን ስም ነው " እራሳቸውን ተሀድሶ ብለው የሚጠሩ የፕሮስታንታዊው አለም መልእክትኞች በማለት" አይ የለም ሞቼ እገኛለው የሚል ካለ ተሀድሶ የለም የሚለውን መሰሪ ሀሳብ ከመደገፍ የመነጨ ይሄንን ምስኪን አማኝ ቃሉን ለማለማመድና ለማሳሳት ከማሰብ ብቻ ነው የሚሆነው። ተዋህዶ ትለምልም እኛንም በንስሀ ያኑረን።

Zeraf said...

Thank you all those who commented on my posting. Thank you for the advice as well. To make things clear, I don't dislike teamer, gedle, dersan or any other EOTC religious books. In fact, I like most of them and have read a good number of those types of books. You get a lot of lessons from them.

When I read those books, I use the bible or our core faith as my benchmark to determine whether I can take it or not. I have seen some that I even found to be completely contrary to our Christian faith. Those writings that I detest create false hopes for the followers. These false hopes have made EOTC followers to take the word of God so lightly. Look the number of people who take Kidus Kurban (the blood and flesh of Christ) at our church. Most people have put their hope on something else instead of practicing the word of God and partaking in Kurban. This is because the church has been teaching alternative ways to the Kidus Kurban (ekel yamilidehal; ekelit tamalidehalech; ekelit has the power to save you even if you do horrendous crime etc..). I strongly believe in the kidusan amalaginet, but what I believe is that that amalaginet works only within the context of the salvation given by Christ Jesus as documented in the Bible. The saints can pray for us, and that prayer can help us in many ways but cannot be salvation in and of itself. Therefore, no one should expect salvation through any means while not following the word of God and distancing himself/herself from Kidus Kurban. The saints can bring us closer to God through their intercession when we are weak and at all times, but no saint has the power to save anyone when one denies the Holy Trinity. I have read some awalid books that say that someone got salvation even after renouncing the Holy Trinity, but accepting a certain saint as his intercessor. Is this not embarrassing and misleading? This is the kind of stuff that I suggest be cleaned up. This kind of false hope is one of the reasons why our church (I mean the followers) has not been able to rise and shine the grace of God. We have about 50 million followers, and about 50% or more come to church every Sunday - but have you seen how many are taking the Kidus Kurban, maybe 2%? I have been to other Orthodox churches, who definitely don't share the kind of false hope we have; you will be surprised that almost 100% of the attendants take the Kidus Kurban. Given the kinds of political and economic difficulties that we have, we should have attempted to be closer to God, but we create reasons not to be real Christians (benchmark being the Kidus Kurban and the fruit of the Holy Spirit) because of the false hope and of course lack of teaching. As you know, the challenges should have been good incentives for believers to come closer to God.


In a nutshell, anything that gives false hope and is inconsistent with the bible should be erased/burned or locked up in historical archives not accessible to the public. We should not use the saints as a means to avoid practicing the true life that Christ Jesus has taught us to live. We should rather use them to help us in our struggle against satan. I want to tell you that all the saints whose name I invoke in my prayer have been helping me in my life all the time, particularly St. Mary the most beloved mother and St. Michael the kind hearted archangel have been so helpful. I believe them all and I love them; they are all ministers of the life giving Gospel, not ministers of rebellion against God. If we hope to get salvation through any saint while practicing things against God and not following His word, we are having a false hope. No saint can save us from the coming condemnation.

To continue... (1)

Zeraf said...

... continued (2)

In summary, I love everyone within the family of Christ Jesus. I perceive the Christian Church as a body of one family (remember the vine tree parable). God is our Father, St. Mary is our mother, and the saints are our brothers, sisters, uncles, aunts etc.., who have joy and interest in our salvation. We worship God and we venerate the saints. That is what I believe and practice.

However, to blindly say that all the writings that we inherited are good and should not be corrected would leave our church to remain weak. During the times to the Apostles, many people wrote gospels and epistles, but the holy fathers of the time filtered out the bad ones and passed the good ones to us with the help of the Holy Spirit. In our church, same thing happened over the years, but some of the bad ones infiltrated the church. Not having a strong Synod of our own early on was one of the reasons that such bad writings infiltrated our church. So, the current Synod needs to review some of the controversial books, clean up the church, and work on the revival or renaissance of the church. Considering all the blessings God has given us, we should have been able to reach to other African communities and bring them to Christ, instead of leaving them to westerners, who may have ulterior motives. In reality, the EOTC has not even reached most communities in southern, eastern and western Ethiopia, leave alone the rest of Africa, and has not been able to teach and protect its own sheeps that are for the most part amhars and tigres. One of the reasons for this grave failure, among others of course, is that the church is not focusing on the main message that Christ Jesus has told us to carry and disseminate to the world. You don’t have to believe me; just contemplate about it and evaluate it yourself.

I pray that the God of our holy fathers help us make EOTC a shining star for the sake of His Name and through the intercession of St. Mary, the apostles, the martyrs, the archangels and the holy fathers. Amen!

Thank you all, brothers in Christ.

Tefeseme!!!

The De... said...

@ last anonymous...የዘመናችን አንዱ ትልቁ በሽታ ስህተትን መቀበልና ማረም ነው። በተለይ እኛ ካልነው እኛ ከሆንን ችግር የለውም ስህተቱ በዛው ይቀጥል የሚል ድርቅና ቤተክርስትያናችንን እዚህ ካደረሷት በሽታዎች አንዱ ነው ። ሰው የሚግባባው በቋንቋ ነው። መቼም ቢሆን በላ የሚለው ቃል ተጸዳዳ ሊሆን አይችልም፤ማኅበረሰቡ ተስማምቶ ካልቀየረው በስተቀር። ለመሆኑ መናፍቃን መቼ ነው ራሳቸውን መናፍቃን ነን ብለው የሚያውቁት? ቤተክርስቲያን እንጂ! እነሱ ሁሌም ራሳቸውን ‘ክርስቲያኖች’፣ ‘የጌታ ልጆች’ ፣ ‘ወንጌላውያን’ ወዘተ አሁን ደግሞ ‘ተሃድሶ’ ብለው ስለጠሩ እኛም የነርሱን ግብር የማይገልጸውን ስም እንደነሱ ለእነሱ ልንጠቀምበት አይገባም። ይህማ ከሆነ ለምን ቀድሞ ራሳቸውን በጠሩበት ‘ክርስቲያኖች’ ወንጌላውያን እያልን አልጠራናቸውም? ቤተክርስቲያን ግን ግብራቸውን የሚገልጽ ትክከለኛ ስም ሰጥታቸዋለች መ ና ፍ ቃ ን ብላ! ዛሬ ዛሬ ችግር የሆነው ስም ሰጪዎቹ ሌሎች ሆኑና ነው። አለአዋቂ ሰፊ ያጨማድዳል እንደሚባለው ሆነና አላዋቂነትን ከማረም ይልቅ በዛው ግፋበት የሚል ስለበዛ ችግሮች እየሰፉና እየተባባሱ ከመሄድ በስተቀር የእግዚአብሐየርን ምህረት ማግኘት ራቀ። ‘ተሃድሶ’ የሚለው ቃል ለመናፍቃን መጠሪያ የሆነው በቅርቡ እንደ እኛ አቆጣጠር ከሰማንያዎቹ አጋማሽ ጀምሮ ነው። ይህም ሊሆን የቻለው ራሳቸው ተሃድሶ ብለው የሰየሙ መናፍቃን ስለተጠቀሙበት ነው። በምእራቡም አለም ቢሆን ራሳቸውን ለራሳቸው ወይንም ሌሎች የማያምኑ እንጂ ‘reformationists’ የሚሉት ተገንጥለው የወጡበት ‘ቤተክርስቲያን’ ‘heretics’ ነው የሚላቸው። በእኛም ማኅበረሰብ ተሃድሶ፣ማደስ፣መታደስ የሚለው ቃል ትርጉሙ የታወቀ በጎ ነው።
ሁላችንም መታደስ አለብን! ይህ የማሻማ አንድ ትርጉም ብቻ ነው ያለው ወደ በጎ ነገር እንለወጥ፣ ንስሃ እንግባ፣ አዕምሮአችንን ከክፉ ነገር እናጽዳ ወዘተ እንጂ በምንም መልኩ ስርአተ ቤተክርስቲያንን እናፍርስ፣ሰውን ከሕይወት መንገድ እናውጣ ወዘተ ሊሆን ከቶ አይችልም። ደግሞም እኮ ማንኛውም ነገር በሃይማኖት ውስጥ ቢሳሳት ይታረማል እንጂ አንዴ ሆኗልና በዛው ይቀጥል አይባልም። ስህተት መሆኑ ከታወቀ ምርጫው ማረም ብቻ ነው! አለበለዛ እነኝህ እናድስ የሚሉ ናቸው ተብሎ ቢነገር ታድያ ምናለበት መልካም ነዋ የሚል መልስ የሚሰጥ በስፋት እንደሚሮር መታወቅ አለበት።

Anonymous said...

non of our spritual fathers and mothers never went to court to clear their names, because they knew that their Lord was called the worst name, "glory be to his name". They consider themselves that they deserve to be called or falsely accused and thy took it gracefully. Why MK is going to court is lack of sprituality and disconnection from real :KIDUSAN: It shows that MK is a worldly MAHBER. KIDUSAN never fought to defend their names instead the name of JESUS CHRIST, because they know that they are called to do just that.

Anonymous said...

non of our spritual fathers and mothers never went to court to clear their names, because they knew that their Lord was called the worst name, "glory be to his name". They consider themselves that they deserve to be called or falsely accused and thy took it gracefully. Why MK is going to court is lack of sprituality and disconnection from real :KIDUSAN: It shows that MK is a worldly MAHBER. KIDUSAN never fought to defend their names instead the name of JESUS CHRIST, because they know that they are called to do just that.

The De... said...

@ The De… ብለህ ለጻፍከው anonymous…
የዘመናችን አንዱ ትልቁ በሽታ ስህተትን መቀበልና ማረም ነው። በተለይ እኛ ካልነው እኛ ከሆንን ችግር የለውም ስህተቱ በዛው ይቀጥል የሚል ድርቅና ቤተክርስትያናችንን እዚህ ካደረሷት በሽታዎች አንዱ ነው ። ሰው የሚግባባው በቋንቋ ነው። መቼም ቢሆን በላ የሚለው ቃል ተጸዳዳ ሊሆን አይችልም፤ማኅበረሰቡ ተስማምቶ ካልቀየረው በስተቀር። ለመሆኑ መናፍቃን መቼ ነው ራሳቸውን መናፍቃን ነን ብለው የሚያውቁት? ቤተክርስቲያን እንጂ! እነሱ ሁሌም ራሳቸውን ‘ክርስቲያኖች’፣ ‘የጌታ ልጆች’ ፣ ‘ወንጌላውያን’ ወዘተ አሁን ደግሞ ‘ተሃድሶ’ ብለው ስለጠሩ እኛም የነርሱን ግብር የማይገልጸውን ስም እንደነሱ ለእነሱ ልንጠቀምበት አይገባም። ይህማ ከሆነ ለምን ቀድሞ ራሳቸውን በጠሩበት ‘ክርስቲያኖች’ ወንጌላውያን እያልን አልጠራናቸውም? ቤተክርስቲያን ግን ግብራቸውን የሚገልጽ ትክከለኛ ስም ሰጥታቸዋለች መ ና ፍ ቃ ን ብላ! ዛሬ ዛሬ ችግር የሆነው ስም ሰጪዎቹ ሌሎች ሆኑና ነው። አለአዋቂ ሰፊ ያጨማድዳል እንደሚባለው ሆነና አላዋቂነትን ከማረም ይልቅ በዛው ግፋበት የሚል ስለበዛ ችግሮች እየሰፉና እየተባባሱ ከመሄድ በስተቀር የእግዚአብሐየርን ምህረት ማግኘት ራቀ። ‘ተሃድሶ’ የሚለው ቃል ለመናፍቃን መጠሪያ የሆነው በቅርቡ እንደ እኛ አቆጣጠር ከሰማንያዎቹ አጋማሽ ጀምሮ ነው። ይህም ሊሆን የቻለው ራሳቸው ተሃድሶ ብለው የሰየሙ መናፍቃን ስለተጠቀሙበት ነው። በምእራቡም አለም ቢሆን ራሳቸውን ለራሳቸው ወይንም ሌሎች የማያምኑ እንጂ ‘reformationists’ የሚሉት ተገንጥለው የወጡበት ‘ቤተክርስቲያን’ ‘heretics’ ነው የሚላቸው። በእኛም ማኅበረሰብ ተሃድሶ፣ማደስ፣መታደስ የሚለው ቃል ትርጉሙ የታወቀ በጎ ነው።
ሁላችንም መታደስ አለብን! ይህ የማሻማ አንድ ትርጉም ብቻ ነው ያለው ወደ በጎ ነገር እንለወጥ፣ ንስሃ እንግባ፣ አዕምሮአችንን ከክፉ ነገር እናጽዳ ወዘተ እንጂ በምንም መልኩ ስርአተ ቤተክርስቲያንን እናፍርስ፣ሰውን ከሕይወት መንገድ እናውጣ ወዘተ ሊሆን ከቶ አይችልም። ደግሞም እኮ ማንኛውም ነገር በሃይማኖት ውስጥ ቢሳሳት ይታረማል እንጂ አንዴ ሆኗልና በዛው ይቀጥል አይባልም። ስህተት መሆኑ ከታወቀ ምርጫው ማረም ብቻ ነው!አለበለዚያ እነኝህ እናድስ የሚሉ ናቸው ተብሎ ቢነገር ታድያ ምን አለበት መልካም ነዋ የሚል መልስ የሚሰጥ በስፋት እንደሚኖር መታወቅ አለበት። አንዳንድ ሰው እንዴት በቃላት እንጣላለን ይላል፤ነገር ግን አንድን ድርጊት ሊገልጸው በማይችል ቃል መግለጽ ካልተቻለ ገላጩ ጋር ችግር አለ ማለት ነው። አንዳነዶች መናፍቃን ሳይሆኑ ተሃድሶዎች ናቸው በማለት አንዳነድ የዋሃን ‘ከካቶሊክ ጋር ልዩነታችን ትንሽ ነው’ እያሉ እንደሚናገሩት አይነት ተሃድሶ ሲባልም መናፍቃን ያልሆኑ ግን ይህኛውና ያኛው ከግዜ በኋላ ደባትር የጨመሩት ስለሆ ይስተካከል የሚሉ እንጂ መናፍቃን አይደሉም ኦርቶዶክስ ናቸው እያሉ ለመሳሳትና ከሃይማኖታቸውም ያልወጡ እንዲመስላቸው የሚያደርግ ስያሜ ነው።

Anonymous said...

The last anonymous,
In the old times, the heretics never ever used this tactic "Temesasileh Atiqa". The very know heretics like Arius declared their position in public.
And in this age, where responsibility for what you spoke matters, the move by MK is advanced. Winning in the court needs, clean hands and tongues man!

ወልዳ ለተዋሕዶ said...

አባ ሰረቀ አባታችን እንበሎትና እባኮትን ቤተ ክ/ያነንን ለጠላት አሳልፈው አይስጧት ቤ/ያን ያለቺው እኮ በእርሶ እና በመሰሎቾ በእነ ጳውሎስ ሳይሆን ቀን ከሌሊት በሚተጉ ማኅበረ ቅዱሳን መሆኑን ማን ባስታወሶት?እላለሁ

ወልዳ ለተዋሕዶ said...

አይ ድንቅ ፍርድ ቤት ማነው ፈራጁ እስኪ እናያለን ለሁሉም የቤተ ክርስቲያን አምላክ እውነቱን ይፍረድ እንጂ ከሰው ምንም አንጠብቅም ብዙ ኧይተናልና"ፈኑ እዴከ እምአርያም አድኅነነ ወባልሃነ እማይ ብዙኅ ወእምእዴሆሙ ለደቂቀ ነኪር"

Anonymous said...

"ቤ/ያን ያለቺው እኮ በእርሶ እና በመሰሎቾ በእነ ጳውሎስ ሳይሆን ቀን ከሌሊት በሚተጉ ማኅበረ ቅዱሳን መሆኑን ማን ባስታወሶት?እላለሁ" this is one of the worst I ever read. Listen my brother, Our lord said "my church" and "the gates of hell shall not prevail against it" this promise keeps the church alive. The holy spirit keeps the church. If you beleive in God,he is the one who keeps the church from evil. Where was MK during, ZEMENE SEMAITAT, ZEMENE GUDIT (YODIT), GRAGN MOHAMED, ARIOS, NESTROS, MEKIDONIO...THE PROMISE the gates of hell shall not prevail against it" kept the church till now and will forever, to tell you the truth if people ignore God and assign themselves as the only caretaker of the church, Goodluck, and remember the air you breath is controlled by him and he is closer than that to us.

Anonymous said...

Dear Dejeselamawiyan,

The root of these all problems, I think, is that our church doesn't have a structure which evaluates the performance and background education of individuals who wants to teach or preach people.

Religious dogmatic ideas couldn't be comprehend easily by ordinary members of the church like me.
It means that anybody who has whatever type of intentions , be it money, fame or destruction of the dogma of the church can easily penetrate into the congregation.

I personally believe that our church needs to have a licensing body for preachers, teachers and singers.The licensing body can be composed of Bishops, Archbishops, Priests and renowned theologians. And whenever the preachers, teachers and/or singers are defaulting their license might be revoked by this body , which can easily prevent the street fight among groups of people..An act which is creating a bad image on the church.

May God help us.

Zeraf said...

Mr. Editor,

Thank you so much for releasing my comment/reponse! I will welcome any criticism on my belief and thought process. I believe that is the way to learn and improve onelself.

The De... said...

@ Zeraf
The issue you discussed at length has NOTHING to do with the reality surfaced in our Church these days.First of all,there are not such writings that say 'believing in only intercession of Saints leads one to eternal life with out taking part in the Holy Communion. Either you misunderstood the intension and/or MEANING of those expressions in those books you cited, or you deliberately try to portray the Church as if it has got some problems regaring its teachings and contents of its books.
Secondly, it is not for the reasons you mentioned that the majority of the faithful are not participating in 'kidus kurban'; rather, it is due to lack of ecouragement on the part of the clergy and the high respect they pay to the Holy Communion. Those books and stories you criticised can not be understood unless you have 'Spiritual life.' When you live for eternal life you come to realize that it is not only that eating pig or meat in fasting seasons are not allowed,but even eating anything,for that matter,becomes not the issue for a man of God. By the same token, those stories in those books you referred as 'unreal' become real WHEN YOU STOP RELYING ON YOUR KNOWLEDGE,AND BECOME A MAN OF GOD. There are not any books and stories that have the intention of distructing the faithful from the core belief of the Church as you mentioned. Instead,they show and teach them how those righteous people lived heavenly life,overcame challenges and got rewards. To tell you frankly,your comment is a poison coatted in honey! It has a coaxial with the hidden heretics of the day in our Church.
Egizeabihare yeqenawin menfes bewustih yadislih!

The De... said...

The issue you discussed here at length has nothing to do with the challenges of the day surfaced in our Church. First of all, there are not any books and stories that say only intercession of saints lead to eternal life. Either you miss understood the books and/or the stories or you intentionally try to portray our Church as if it has got a problem in its teachings. One can understand the intensions and meanings of those expressions you referred to when he/she live or at least struggle to live heavenly life. People of God always think how to learn from those righteous forefathers who came over challenges and rewarded heavenly life; but, unfortunately, people like you try to pick a part of a story that seems vague to some earthly life oriented minds, like yours, and criticize our Church. If anything you do not understand, why do not you ask before criticizing? Do you rely only on your knowledge to understand everything written about your faith? If so, it is fullishness and it is like 'abayin bechilfa.' Defiteras have not infiltrated anything and nothing is rubbish in EOTC, but minds and comments like yours are.
Secondly, the majority of the faithful are not participating in the Holy Communion not for the reasons you mentioned, but it is due to lack of encouragement on the part of the clergy, and the high respect they pay to it. This of course need to change, but your point is completely unrelated . To tell you frankly, your comment is a poison coated with honey. It smells that it has the same coaxial with the hidden heresy undertaking in our church nowadays. Libona yistih.

Blog Archive

የአቡነ ጳውሎስ "ሐውልተ ስምዕ"

ነጻ ፓትርያርክ ምርጫ ቢሆን ኖሮ ማንን ይመርጡ ነበር? እንበልና ሁሉም ነገር ሥርዓቱን ጠብቆ የተከናወነ የእጩዎች ምርጫ ቢሆን ኖሮ፣ አሁን የምናነሣቸው ጉድለቶች ባይኖሩ ኖሮ፣ 6ኛው ፓትርያርክ እንዲሆን የምትመርጡት ማንን ነበር? (ማሳሰቢያ፦ አሁን ያለው ክፍፍል እና የመንግሥት ተጽዕኖ ባይኖር ኖሮ ተብሎ የሚመለስ ጥያቄ ነው። የምን “ባይኖር ኖሮ ነው” የሚል አስተያየት ካለዎትም እናከብራለን።)